Czym jest tutoring?
Tutoring to metoda intelektualnej współpracy indywidualnej opiekuna naukowego (tutora) z podopieczną/podopiecznym (tutee). Początki metody sięgają starożytnej Grecji, gdzie jej mistrzem był filozof Sokrates, uwieczniony w pismach swojego ucznia Platona. W nowożytnej Europie kultywują ją od kilku wieków uniwersytety brytyjskie, od XIX wieku także uczelnie amerykańskie, a obecnie wprowadzają do planu nauczania szkoły podstawowe, średnie i wyższe w Europie Zachodniej.
W zależności od wieku, etapu edukacyjnego i potrzeb indywidualnych tutee, opiekun naukowy może udzielać różnych wskazówek, np. jak rozpoznać swoje intelektualne zasoby i wykorzystać je, by np. lepiej się uczyć, przygotować do egzaminu, wydajniej studiować, napisać pracę dyplomową, zarządzać czasem czy stresem itp.
Tutor i tutee spotykają się z tutee kilka razy w ciągu semestru, w regularnych odstępach czasu. Standardowy wymiar tutoringu rozwojowego to 8 godzin zegarowych. Wymiar tutoringu akademickiego zależy natomiast od celu, jaki tutee chce osiągnąć, i może przekraczać 8 sesji.
Czym jest tutoring dla mnie?
Tutoring to dla mnie relacja, w której tutor przede wszystkim słucha, zadaje pytania i przez pewien czas towarzyszy tutee w rozwoju osobistym/ w rozwoju naukowym/ w poszukiwaniu własnej drogi do spełnionego życia.
Moje licencje
Numer świadectwa akredytacji tutorskiej: APT/548/2022/1
(szkolenie: Akredytowany Praktyk Tutoringu, w dniach 28.09.2022 - 20.11.2022)
Numer certyfikatu tutorskiego: STA/521/NPDN/2022/7
(szkolenie: Szkoła Tutorów Akademickich, w dniach 5.03.2022 - 8.05.2022)
Ważne
Tutoring to NIE JEST psychoterapia ani coaching.
Tutoring to NIE JEST mentoring,
chociaż tutoring akademicki na poziomie doktoratu lub wyższym może zawierać jego elementy.